'האלגוריתם רוחני' – הכלים הטכניים והרוחניים כדי שקמפיין ממומן בפייסבוק יצליח

כמי שעוסק כבר כמעט עשור בתחום הפרסום הממומן, הגעתי למספר תובנות עמוקות לגבי הדרך בה ניתן להפיק את המיטב מכלי הפרסום של פייסבוק. פרסום ממומן בפייסבוק לרוב נותן תוצאות טובות ומאפשר הגעה לקהלים רחבים, אבל ישנם תנאים מסוימים שכאשר הם מתקיימים, הסיכוי להצלחה גדל באופן ניכר.

הניסיון העשיר שצברתי עם מאות לקוחות לימד אותי שפעמים רבות עסקים ממהרים "לקפוץ" ישר לפרסום ממומן בפייסבוק, מבלי לבדוק תחילה האם התנאים בשלים לכך, ואז מאכזבים כשהתוצאות אינן כמצופה.

המפתח הוא להבין שישנם כמה שלבים ותהליכי בשלות – הן פיזיים והן רוחניים – שחייבים להתקיים, לפני שכדאי בכלל להתחיל עם פרסום ממומן בפייסבוק, ואז ההסתברות להצליח גדלה משמעותית.

אמנם מדובר במסע שדורש סבלנות מסוימת והשקעה, אבל דווקא הסבלנות וההמתנה לרגע הנכון הן שעומדות בבסיס ההצלחה ארוכת הטווח. אם נדע לזהות את השלב המתאים ולפעול נכון, התוצאות ידברו בעד עצמן.

רציתי לשתף במאמר מארחיב זה, את התובנות הללו על מנת לעזור לכם למנף בצורה מיטבית את כלי הפרסום החזק שפייסבוק מעמיד לרשותנו. כפי שתראו, הדברים יחסית פשוטים, כל עוד נדע להקשיב לסימנים הנכונים ולבצע את התהליך בצורה מדורגת ומבוקרת. נכון להיום, כשאני מנתח לאחור את מהלך הצמיחה וההתפתחות של העסקים שליוויתי, ראיתי שיש חוקיות לקמפיינים מצליחים החוזרת על עצמה שוב ושוב.

זהו מאמר כתוב מפורט מתוך הפרק המלא שלי בפודקאסט. אם מעדיפים לשמוע מאשר לקרוא, מצרף כאן את הפרק לשמיעה ישירה מתוך הבלוג:

להלן השלבים:

השלב הראשון הוא לבדוק כיצד השיווק האורגני שלנו פועל ועד כמה הוא אפקטיבי. אני ממליץ מאוד שלפני שמתחילים בכלל עם פרסום ממומן, תבחנו היטב את יעילות תוכן השיווק והמוצרים שלכם בערוצים אורגניים.

למה זה כל כך קריטי? מכיוון שלפני שתלכו ותרוצו סכומי כסף משמעותיים בפרסום, חשוב מאוד לוודא שהתוכן והערך שאתם מספקים אכן נתפסים כאיכותיים ורלוונטיים בעיני הקהל. אם התוכן השיווקי שלכם אינו עובד כבר היטב באופן אורגני, גם פרסום ממומן לא יועיל לכם הרבה מכיוון שבבסיס הבעיה היא בחוסר התאמה או חוסר עניין במוצר או במסרים עצמם.

יתרון נוסף להתחלה אורגנית הוא שזה מאפשר ללמוד ולשפר את יכולות השיווק והכתיבה שלכם לפני שאתם מוציאים סכומים גדולים יותר על פרסום. המרחב האורגני מאפשר לבחון וריאציות שונות, לראות מה עובד ולשכלל את המסרים והערוצים המתאימים ביותר עבור העסק שלכם, וכך, במקום לקפוץ ישר להוצאה של מאות או אלפי שקלים על פרסומים, מומלץ להתחיל בהשקעה קטנה יותר של זמן ומאמץ בשיווק אורגני.

פרסמו בערוצים החברתיים שלכם, הצטרפו לקבוצות הרלוונטיות לשירות שלכם ושתפו שם מאמרים ופוסטים (תמיד מתוך ערך), שלחו דיוורים לרשימת התפוצה שלכם וערכו מעקב אחר התגובות וההמרות. 

תוך שבועות ספורים תוכלו כבר לאסוף נתונים שיראו לכם היכן הפוטנציאל טמון ומהן המסרים הכי טובים עבור המוצרים שאתם משווקים. ושוב, זאת לפני שהשקעתם סכומים משמעותיים יותר בפרסום ממומן שעלול לא להניב תוצאות בשלב זה.

אם אכן תמצאו שיש ביקוש טבעי למה שאתם מוכרים, שהתוכן שלכם מושך תשומת לב ותגובות חיוביות, ושיש כמות מספקת של אנשים שכבר הפכו ללקוחות מן השיווק האורגני, זו אינדיקציה טובה, אולי אפילו מושלמת,  שכדאי להמשיך הלאה לשלב הבא.

אבל אם עדיין לא הצלחתם לייצר "באז" סביב המוצרים שלכם ואתם רואים שהתוכן השיווקי נופל על אוזניים ערלות – כדאי לחזור אחורה ולשפר את המסרים, העיצובים והזוויות לפני שממשיכים הלאה.

לסיכום: השלב הראשון הזה קריטי כדי להבין שאתם בכיוון הנכון.

המרכיב השני החשוב הוא: ההבחנה בין טקטיקה לאסטרטגיה היא מפתח קריטי להצלחה בפרסום.

טקטיקה משמעותה פעולה בודדת וספונטנית שנוקטים כדי לנסות ולהשיג מטרה כלשהי באופן מיידי. למשל, החלטה ספונטנית לקדם פוסט מסוים בפייסבוק או להגביר את התקציב באופן זמני. לעומת זאת, אסטרטגיה היא תכנון ארוך טווח ורב שלבי של פעולות ותהליכים על מנת להשיג מטרה רצויה.

כשמדובר בפרסום ושיווק, חשוב ביותר לפעול מתוך אסטרטגיה ברורה ומתוכננת היטב ולא רק מתוך טקטיקות בודדות. זאת משום שפעולה טקטית יחידה יכולה להיות יעילה לטווח המיידי אך היא נטולת התמונה הרחבה, ולכן סיכוייה להניב תוצאות משמעותיות לאורך זמן נמוכים בהרבה.

אסטרטגיה לעומת זאת מתחילה מהגדרת החזון, המטרות והיעדים ארוכי הטווח. היא בודקת תחילה מה נדרש ורק אז יוצאת לפועל באופן מדורג ומבוקר תוך ניטור התקדמות והתאמות במהלך הדרך. אסטרטגיה שיווקית כוללת את הגדרת הקהלים, המסרים, ערוצי הפרסום המתאימים והמדיה הנכונה לכל שלב ושלב במסע. כל אלה חסרים בפעולה טקטית בודדת שאינה חלק מתמונה גדולה יותר.

לכן, חשוב לגבש תחילה אסטרטגיה ברורה לפני שיוצאים לפרסם באופן ממומן בפייסבוק.

לסיכום: אסטרטגיה תבטיח שנפעל בצורה מיטבית על פי תוכנית ארוכת טווח במקום לבזבז משאבים על טקטיקות נקודתיות שסיכויי הצלחתן נמוכים יותר.

השלב השלישי החשוב הוא: לוודא לפני תחילת פרסום ממומן הוא קיומה של תשתית שיווקית איתנה. אי אפשר לצפות להצלחה בפרסום אם אין בסיס ותשתית שיווקית מוצקה שתומכת בו ומנצלת אותו בצורה מיטבית.

אז מהם בדיוק התנאים המינימליים שצריכים להתקיים בשלב הזה? ראשית, חייב להיות לכם דף נחיתה (Landing Page) איכותי, אטרקטיבי ומזמין שמסביר היטב את מה שאתם רוצים לשווק/למכור. אל דף הנחיתה מגיע הגולש שהקליק על הפרסום שלכם ולכן חווית המשתמש בו קריטית להמרתו ללקוח של ממש. 

שנית, חייבת להיות לכם רשימת תפוצה עדכנית לשליחת עדכונים ודיוורים ללקוחות ומתעניינים פוטנציאליים. שלישית, עליכם לגבש מסרים שיווקים איכותיים ומדויקים המותאמים לקהל היעד. וכמובן, עיצוב גרפי וחומרי מדיה איכותיים שתומכים היטב במסרים.

כל זאת צריך להכין מראש טרם שמבזבזים שקל אחד על פרסום ממומן! כי בלי תשתית שיווקית התומכת בפעילות לאורך כל מסע הלקוח, הפרסום עצמו יהיה חסר תועלת. הוא אמנם יביא גולשים, אבל הם יישארו גולשים בלבד, מבלי שנצליח להמיר אותם ללקוחות של ממש.

לסיכום: השקעה בתשתיות חיונית לפני שמפנים תקציבים גדולים יותר לפרסום עצמו.


עכשיו שנגענו בנקודות הקריטיות, מגיעה שאלה מעניינת: מתי בדיוק הזמן האופטימלי לתחילת פרסום ממומן בפייסבוק?

התשובה היא: כאשר העסק שלכם כבר "חוזר על עצמו", כלומר כשיש לכם מוצר או שירות מוכח ויציב שכבר הצליח בשיווק האורגני שלכם.

אם המוצרים או השירותים חדשים מדי ועדיין לא בדקתם ואימתתם שהם אכן רלוונטיים ונחוצים עבור הקהל שאליו אתם מתכוונים – אל תמהרו לפרסם. תנו להם תחילה להתבסס בערוצים האורגניים כמו שהסברתי למעלה, ורק אז כשתראו שהם זוכים לביקוש טבעי וישנה כמות מספקת של לקוחות שכבר קונים אותם היום – אפשר לעבור לפרסום ממומן.

בשלב הזה הפרסום כבר יכול לפעול ביעילות "מאחורי הקלעים" על מנת להרחיב את החשיפה למוצרים הללו שכבר הוכיחו את עצמם, ולהגדיל את מספר הלקוחות שרוכשים אותם בפועל. המוצרים והמסרים כבר מותאמים, הביקוש מאומת, והפרסום פשוט יביא קהלים נוספים ללא צורך בשינויים משמעותיים נוספים.

על קצה המזלג – דברים נוספים שחשוב להכיר:

כעת כשאנו נכנסים יותר לעומק של כלי הפרסום של פייסבוק, אסביר כמה מושגים טכניים חשובים ששווה להכיר. ראשית, יש כלי שנקרא "פיקסל", הוא למעשה קוד מיוחד שאנו מטמיעים באתר או בדפי הנחיתה שלנו על מנת שפייסבוק "יזהה" ויצבע את המבקרים אצלנו. זה מאפשר לנו בהמשך לבצע פעולות שיווק ממוקדות יותר.

שתי פעולות נפוצות המבוססות על הפיקסל הן "צביעה" ו"ריטרגטינג". בעזרת הצביעה אנו למעשה "מסמנים" לעצמנו את מי שכבר ביקר אצלנו והפך להיות "לקוח חם" פוטנציאלי. בעזרת הריטרגטינג אנו ממש "רודפים" אחרי אותם לקוחות ש"סימנו" וממשיכים לפנות אליהם שוב ושוב בהצעות שיווקיות עד שחלקם הופך ללקוחות של ממש.

כלי נוסף שחשוב להכיר הוא היכולת לבצע "טרגוט", כלומר מיקוד וכוונון של קהל היעד שאליו אנו רוצים שהפרסומות שלנו יוצגו בפייסבוק. הדבר מאפשר פנייה ממוקדת הרבה יותר לקהלים הרלוונטיים ביותר עבורנו. 

שיטה נוספת היא ביצוע השוואות של גרסאות שונות, המכונה A/B Testing – כלומר הצגת גרסה א' של מודעה/דף נחיתה מול גרסה ב' ובדיקה איזו מהן מניבה תוצאות טובות יותר על מנת לבצע אופטימיזציה. חשוב לבודד רק משתנה אחד בכל השוואה כדי שנוכל להבין בוודאות מה עובד טוב יותר.

נוסף על המושגים הטכניים, חשוב להקפיד גם על תחומים כמו ניהול תקציב, כתיבה שיווקית ועיצוב דפי נחיתה כדי למקסם את הפרסום. ישנן אסטרטגיות ספציפיות לחלוקת תקציב בצורה אופטימלית בהתאם ליכולות ולמטרות של העסק.

גם הכתיבה השיווקית של הטקסטים במודעות עצמן קריטית להמרה גבוהה יותר של לחיצות ללקוחות. וכפי שהסברתי קודם, עיצוב מזמין של דפי הנחיתה הוא חיוני על מנת "לסגור" את העסקה מול מי שהגיע אלינו דרך הפרסום.

בכוונה אני כותב זאת 'על קצה המזלג' בראשי פרקים, כי כל נושא שציינתי לעיל הוא עולם ומלואו בפני עצמו. ועוד יותר להדגיש כמה שלא מדובר ב: "יאללה בואו נעלה קמפיין לפייסבוק וזהו העסק יצליח…"

*בבלוג שלי אפשר למצוא מאמרים נרחבים על כל דבר שציינתי בקצרה. לחיצה על כל מילה תעביר אתכם למאמר הרלוונטי באתר:

אחרי שסיכמנו את המימד הגשמי-טכני של הפרסום, ברצוני להדגיש כי המימד הרוחני משפיע אף הוא באופן מכריע על הצלחת הקמפיינים שלנו. כשאני מתבונן על העסקים המצליחים ביותר, הם אינם מזניחים את הצד הרוחני אלא נותנים לו מקום מרכזי.

שילוב נכון של שני אלמנטים אלה חיוני להצלחה מרבית.

ההיבטים הפנימיים והרוחניים של המפרסם משפיעים אף הם בצורה ניכרת על תוצאות הקמפיין בפייסבוק. האלגוריתם של פייסבוק יודעים "לקרוא" לא רק את ההגדרות הטכניות של הקמפיין אלא גם את המצב הפנימי, הרגשות והכוונות של בעל העסק.

לפיכך, גם אם מבצעים את כל ההגדרות הנכונות מבחינה טכנית, הקמפיין עלול שלא להצליח במידה והאדם שעומד מאחוריו נמצא במצב פנימי לא אופטימלי. כפי שאנו עושים אופטימיזציה לקמפיין ברמה הטכנית, אנחנו צריכים לעשות אופטימיזציה פנימה לעצמנו. זו נקודה קריטית שרבים אינם מודעים לה, ולכן ניתן לה גם דגש מורחב יותר במאמר.

אז מהם אותם היבטים פנימיים ורוחניים שיש לטפל בהם? הצגתי שלושה עקרונות מרכזיים:

ראשית, כפי שהסברתי לעיל על חשיבות השיווק האורגני – פעילות מתמדת ועקבית ברשתות החברתיות לקידום המודעות לעסק. הסברתי שזו צורה של "תנועה פנימית" שיוצרת חיות ואנרגיות חיוביות בעסק, הפעלת הדמיון והיצירתיות שלנו באופן טבעי מובילה בסופו של דבר גם לפרסום מוצלח יותר.

שנית, כמה חשובה היציאה לקמפיין מתוך מצב פנימי של רוגע, שלווה וביטחון – ולא מתוך לחץ, חרדה או תלות יתר בתוצאות. כאשר המפרסם נמצא במתח ובלחץ, האלגוריתם מזהה זאת והדבר פוגע בביצועי הקמפיין. לעומת זאת, גישה פנימית רגועה ובוטחת יכולה להועיל מאוד.

ולבסוף, כמה חשוב לפעול מתוך רצון פנימי עמוק – ולא רק מתוך מניעים חיצוניים גרידא כמו רצון להרוויח כסף או לזכות ביוקרה. כאשר יש רצון פנימי אמיתי הנובע מעומק הנשמה, לרוב גם יתבטא כלפי חוץ באופן שישפיע לטובה על תוצאות הקמפיין.

אלו הם שלושת העקרונות המרכזיים בפן הפנימי של המפרסם. איך ליישם עקרונות אלה הלכה למעשה:

שלושת שלבי הכנה פנימית טרם היציאה לקמפיין עצמו.

  1. השלב הראשון הוא לחקור ולהבין באופן עמוק מהו הרצון הפנימי האמיתי מאחורי הקמפיין – מה מניע אותנו באמת.
  2. השלב השני הוא למצוא את דרך הביטוי האישית והאותנטית ביותר עבורנו במסגרת הקמפיין.
  3. השלב השלישי והאחרון הוא לפתח תחושה פנימית של ביטחון ואמונה בכך שהקמפיין יצליח.

למי שרוצה להרחיב יותר, מצרף כאן פרק שנגעתי בדיוק בכך:

ישנן כלים רוחניים נוספים שיכולים לסייע מאוד להעלאת הסיכויים להצלחת הקמפיין, אם מתרגלים אותם באופן שוטף.

לדוגמה, לטפח מצבי רוח חיוביים כמו שמחה ותודה. עוד פעולות רוחניות מועילות הן: נתינה, גמילות חסדים, חיוך ועוד. לעומת זאת כדאי להימנע מהרגלים שליליים הפוגעים בהצלחה, כמו כעס, גאווה יתר או לשון הרע.

כמובן, זהו נושא למאמר בפני עצמו, וכדי לא להרחיב עוד יותר על האורך עד כה, מצרף פרק פודקאסט שבו פירטתי על 15 כלים רוחניים המשפיעים על ההצלחה שלנו:

https://open.spotify.com/episode/6hfPRRXs94i9FUG4q9VhPa

ישנן ארבעה מישורים מקבילים שצריך לתת עליהם את הדעת, כדי להגביר את הסיכויים להצלחת הקמפיין בפייסבוק: המישור הגשמי, הרגשי, המנטלי, והרוחני. הכל אחד מהמישורים הללו דורש טיפול נפרד.

1. במישור הגשמי חשוב מאוד לדאוג לתזונה נכונה, שינה איכותית, ופעילות גופנית.

2. המישור הרגשי דורש עבודת טיפול כדי לפתור חסמים פנימיים. נושאים כמו אמונות מגבילות, חשיבה על הצלחה וכסף, רגשות של תסכול, אשמה. רצון להצלחה שמתנגש עם דברים אחרים שחשובים לנו. כל אלה יש לברר פנימה, עדיף עם מאמן/מטפל חיצוני.

3. המישור המנטלי קשור לשמירה על גישה חיובית גם כשיש קשיים או אכזבות. התמודדות עם משברים ואי הצלחות הם חלק קבוע בחייו של בעל עסק עצמאי.

4. המישור הרוחני דורש השקעה בהרגלים רוחניים כמו אלו שהוזכרו לעיל. (15 כלים רוחניים)

רק טיפול בו-זמני בכל המישורים יחד יביא לתוצאה המיטבית.

עלינו "לשחרר" במובן מסוים את הציפיות ולהאמין שאם נפעל בדרך הנכונה, התוצאות יגיעו בבוא הזמן גם אם לא מידית. חשוב למצוא את הביטוי הייחודי שלנו בפרסום במקום לנסות "להעתיק" מתחרים אחרים. המקוריות שלנו היא הנשק החזק ביותר והיא זו שתוביל בסופו של דבר להבדלה ולהצלחה שיווקית.

המסר המרכזי שביקשתי להעביר הוא שלא מספיק להתמקד רק בכלים המעשיים של הפרסום בפייסבוק אלא חייבים גם לתת את הדעת לצרכים ולממד הרוחני – האמונות, המוטיבציות והמחסומים הפנימיים שלנו כבעלי עסקים המשפיעים אף הם באופן ישיר על תוצאות הפרסום. יש למצוא את האיזון הנכון בין הטכניקה והרוח.

 

ורגע לפני סיום, וסחטיין למי שהגיע עד כאן!

אני רוצה להציע 3 אפשרויות מעשיות עבור מי שרוצה להעמיק ולשפר את יכולות הפרסום שלו בפייסבוק:

1. סרטון הדרכה חינמית של כ-30 דק' המסביר בצורה מקיפה כיצד לנהל קמפיינים מנצחים.

בלחיצה >> כאן נרשמים להדרכה <<

2. קורס דיגיטלי מקיף יותר בן 4 שעות עבור מי שרוצה ללמוד לעומק ובעצמו כיצד ליצור ולנהל קמפיינים בפייסבוק. לקורס קוראים 'קמפיינים בפייסבוק בתקציבים נמוכים שאשכרה עובדים' – איך ליצור ולנהל בעצמך באופן שוטף בעסק, קמפיינים ממומנים בפייסבוק בתקציבים קטנים ועם החזר השקעה גבוה.

כל הפרטים >> בלחיצה כאן <<

3. אפשרות לקבוע איתי פגישת ייעוץ אישית – שיחת וידאו של שעה שבה אוכל לספק עצות והמלצות ממוקדות יותר על סמך הקמפיין הקיים שלכם.

מצרף שאלון למילוי ולאחר מכן אקבע איתכם שיחה קצרה, ומשם במידה ותרצו נתאם פגישה.

https://forms.gle/AG2U827gYYZRGqhC8

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה